کاکتوس

اَعطِنی بِمَسئَلَتی اِیّاکَ...

جمعه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۴۸ ب.ظ
از پریشب که رفتم سراغ مفاتیح و دل تو دلم نبود که دوباره ماه رجب داره میاد و ذکر یا مَن اَرجُوهُ لِکُلِّ خَیر صوت مساجد میشه بعد از نماز‌ها و آهنگ دل من و خیلی‌های دیگه در هر لحظه‌ای از زندگی که دلمون از روزنه‌های کوچک هم خالی می‌شه، قسمتی از دعا ذهنم را یک جور و دلم را جور دیگری دچار خودش کرد:

اَعطِنی بِمَسئَلَتی اِیّاکَ،
جَمیعَ خَیرِالدُّنیا وَ جَمیعَ خَیرِالاخِرَةِ،
وَ اصرِف عَنّی بِمَسئَلَتی ایّاکَ،
جَمیعَ شَرِّ الدُّنیا وَ شَرِّ الاخِرَةِ.
 
ذهنم درگیر خیر و شر عالم شد و اینکه چی میگن اونایی که میگن شری تو دنیا نیست و شرور را هم به نوعی به خیر تعبیر می‌کنند؟ هست! شر هست! دنیاش که هیچ! آخرتش هم هست! خب، چرا هست؟ اینجوری که با صفات دیگر او "گماناً" جور در نمیاد. دلم گفت کارت به این کارها نباشه:

اَعطِنی بِمَسئَلَتی اِیّاکَ،
جَمیعَ خَیرِالدُّنیا وَ جَمیعَ خَیرِالاخِرَةِ،
وَ اصرِف عَنّی بِمَسئَلَتی ایّاکَ،
جَمیعَ شَرِّ الدُّنیا وَ شَرِّ الاخِرَةِ.

  • ۹۶/۰۱/۱۱
  • فاطمه نظریان

نظرات  (۱۱)

  • میثم علی زلفی
  • خیر و شر به نسبت خالق نیست نه مخلوق

    می فرماید وصرف عنی یعنی از من، یعنی برای من شر است نه اینکه شر است حقیقتا
    پاسخ:
    اگر اشتباه نکنم دعا از امام صادق(ع) وارد شده. یعنی زبان دعا، زبان معصوم است. اگر اینجوری که شما میگید باشه، یک جوری نمیشه؟ 
  • میثم علی زلفی
  • ببخشید یادم رفت بگم
    سلام
    عیدتون مبارک
    پاسخ:
    سلام

    عید شما هم مبارک.
  • میثم علی زلفی
  • نه طوری نمی شود
    حتما شخص که نباید گناه کند تا شری به او برسد. وقتی مظلومی تحت ظلم ظالم واقع می شود. آیا لزوما گناهی کرده است؟
    ظلم ظالم قطعا شری است برای مظلوم که با عصمت معصوم هم قابل جمع است.
    می شود کسی معصوم باشد و شر از دیگری به او برسد نه از خودش.
    این اقتضاء عالم دنیا است عالمی که تضاد جز ذاتیاتش است.
    بنابر این امام معصوم هم می خواهد که خدا شرور را تا آنجا که ممکن است از ایشان دور کند. (یادمان نرود شروری که برای این مخلوق شر حساب می شود)
    پاسخ:
    من منظورم اصلا معطوف به عصمت از گناه معصوم نبود.
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • دعای دلنشینیه.

    چرا جور در نیاد :). وقتی توی حدیث عقل و جهل اومده که خیر و شر هر دو مخلوق اند، پس به قول شما حرفی نمی مونه.
    پاسخ:
    :)

    الان شما حرف من رو تایید کردی یا آقای زلفی رو؟
  • میثم علی زلفی
  • این احادیث توضیح دارد
    وقتی می گوئیم شر داریم باید ببینیم از چه حیثی صحبت می کنیم.
    اگر منظور این است که خدا شر را آفرید!
    شر نقص است و نقص از کمال مطلق صادر نمی شه!
    اما اگر منظور شری است که از حیث نسبت مخلوقات با هم معنی پیدا می کنه! این یک معنی انتزاعی است و مخلوق حقیقی نیست.
    مثلا نسبت زهر عقرب با انسان! گه گاهی شر است و گاهی خیر! بستگی دارد که نفع برساند یا ضرر!
    یعنی زهر بما هو زهر خیر است یا شر؟ زهر مخلوق خداست اما خیر و شرش منتفی است و در زمان قیاس با مخلوق دیگر انتزاع می شود که این انتزاع هم نسبی است.
    پس وقتی می گویند در عالم شری وجود ندارد. یعنی آنچه خداوند آفریده (یعنی نظام هستی) در بهترین حالت و کمال خودش آفریده شده و نقصی ندارد و لذا فاقد شر است و چنین موجودی اصلا خلق نشده است.
    وقتی می گویند شر داریم یعنی در نسبت مخلوقات باهم  این شر فهمیده می شود! فلذا این زهر عقرب که شری است برای انسان، مخلوق است و همین زهر که منجی انسان است خیری است که باز مخلوق است.
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • صحبت شما رو.
    پاسخ:
    :)
    آقای زلفی
    بنا به چه استدلالی میگین شر نقص است؟ و بنا به چه استدلالی میگین نقص از کمال مطلق صادر نمی‌شود؟
  • میثم علی زلفی
  • سلام برادر خیالِ دست
    جواب به نقص بودن شر:
    1- (جواب فطری و وجدانی) به همان دلیلی که اگر شر کمال بود انسان ها بدنبال آن می دویدند حال آنکه از آن فرار می کنند. چه در عمل و چه در دعاها! مثال هایش فراوان است.
    بله ممکن است کسی اشتباها چیزی که شر است را دنبال کند اما این دنبال کردن نه از این جهت است که شر است بلکه از این جهت است که یا اشتباه در مصداق کمال رخ داده است و یا دیگر شر نیست. مثل تریاکی که برای پادزهر استفاده شود.

    2- البته جواب دیگرش این است که شوری نمک کمال نمک است یا نقص آن؟
    نمک چون شیرین نیست تلخ نیست ترش نیست و شیرین نیست شور است پس شوری نمک از نقص آن است. ولی درباره ی خداوند که کمال مطلق است می خوانیم که خداوند نه رنگ دارد نه طعم چون داشتن طعم و رنگ نقص محسوب می شود. نسبت به کمال مطلق بودن. با این حساب تمام مخلوقات ناقص اند و نقص دارند
    بنابر این اگر به مخلوق بودن شرور معترفید باید قبول کنید شرور بما هو مخلوق  نقص دارد. (اینجا یک سوال کلی تر پیش می آید که کمال مطلق پس چطور مخلوقات ناقص از جمله شرور را آفرید) (که این حرف درست نیست و بعدا توضیح خواهم داد)
    و اگر مثل ما آن را مخلوق نمی دانید و صرفا یک انتزاع عقلی و نسبت بین مخلوقات می دانید که اصلا شرور وجود خارجی ندارد و صرفا یک وجود ذهنی و انتزاعی و غیر حقیقی است

    یک نکته:
    صفات موجودات نسبت به موجودات غیر کامل دیگر به این صورت است که هر کسی نسبت به دیگری هر وصفی را داشته باشد نسبت به دیگری کمالی را دارد. اما نسبت به کمال مطلق همه ی اینها نقص محسوب می شود
  • میثم علی زلفی
  • ادله ی فراوانی در این مسئله ذکر شده و بنده انکه در ذهنم هست الآن را بیان می کنم و البته آنکه خودم قبول دارم نیازمند مقدمات زیادی است که متاسفانه فرصت کافی برای تببین آنرا ندارم
    جواب به عدم صدور نقص از کمال مطلق:
    واجب الوجود وجود محض و کمال مطلق است و هر وصفی که نقص محسوب شود با واجب الوجود بودن منافات دارد. چرا؟
    چون نقص یعنی نیاز و نیاز یعنی در وجود آن نیاز ، نیازمند وجودی دیگر است.

    اگر خالق بتواند مخلوقی را بیافریند که تمام صفات ممکنه را دارا باشد اما چنین کاری را انجام ندهد با فیض مطلق بودن او در تعارض است.
    پس انچه خالق می افریند کامل ترین است.
    و لذا نظام هستی که مخلوق اوست بی هیچ نقصی آفریده شده است.

    نکته: وجود ناقص ملازم نقص از کمال مطلق نیست.
    یعنی از طرف کمال مطلق نقصی در خلقت رخ نداده است یعنی خلقت بدون نقص است که اگر چنین بود با کامل مطلق بودن او در تعارض است ولی موجودی که خلق شد (نظام هستی) از جهت مخلوق بودن یک صفت را ندارد و آن واجب الوجود بودن است و لذا ناقص است. (بین ناقص و نقص تفاوت هست)


    با این حساب به جواب بر می گردیم. وقتی به خلقت خدا نگاه می کنیم خلقت نقصی ندارد ولی وقتی به نسبت مخلوقات با هم نگاه کنیم مفهومی به نام شر را انتزاع می کنیم که کاملا نسبی و ذهنی است. مثلا زهر مار به نسبت یک نفر خیر و نسبت به دیگری شر است. که این نشان می دهد چیزی به اسم شر وجود ندارد

    خیلی ممنون آقای زلفی.
  • میثم علی زلفی
  • تشکر از وقتی که گذاشتید و خواندید!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی