بحث هفته پیشِ یکی از کلاسهای ششمم دربارۀ اتانازی بود. بحث تمام نشد. برای کلاسهای ششمم گروه تلگرامی دارم؛ هر کلاس یک گروه. بعضی از بحثهای ناتمام را معمولا در گروه تلگرامیشان دنبال میکنیم. حوصله نداشتم خلاصۀ بحث را تایپ کنم و در گروه بذارم. روی کاغذ نوشتم و عکس انداختم و در گروهشان گذاشتم. اگر شما هم خواستید میتوانید بحث را از اینجا ببینید.
پینوشت1: مدل استدلالهای رها برایم جالب بود. با استفاده از واژههایی مثل «قتل» و «خودکشی» سعی میکرد نظر گروه مخالفِ خودش را تضعیف کند. استدلال مانلی هم برایم جالب بود که میگفت ممکنه من مامان باشم. حق ندارم خودم به درد خودم فقط فکر کنم و تصمیم بگیرم. مامانم! ازش سوال کردم که یک مامان بیمار هم خوبه وقتی نتونه مادری کنه؟ باید به سوالم فکر کنه و جواب بده...
مانلی دانشآموزی بود که پارسال سر کلاس حتی نمیتوانست بنشیند و به خوبی به صحبتهای دوستانش گوش دهد. یک دفعه میدیدم نیست. رفته پشت حلقه برای خودش. دانشآموزی بود که بیربط زیاد حرف میزد و متوجه اصل بحث نبود. نمیتوانست به خوبی استدلال بیاورد. برای من قصههای حاشیهای تعریف میکرد. اما الان خیلی پیشرفت کرده. استدلال میآورد. به خوبی مخالفت میکند. و میتواند خوب بنشیند و گوش دهد. خیلی خوشحالم.
پینوشت2: بچهها با خط من آشنا هستند، اگر کیفیت عکس پایین است و خطم قابل خواندن نیست دیگر ببخشید.
پینوشت3: در خصوص فرد غیر هوشیار فقط وقت شد یک نظر موافقِ کار مسئولین جامعه ارائه شود و فرد مخالف نظرش را بدهد. در خصوص پزشک و خانواده بحثی نشد.
پینوشت4: قسمتهایی از بحث بچهها در تلگرام را از اینجا میتوانید ببینید.