کاکتوس

الگوی حضور*

يكشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۴۰ ب.ظ

دبیرستانی بودم که کتاب «حق و باطل از دیدگاه قرآن» و  بعد هم «بایدها و نبایدها» ی شهید بهشتی را دست گرفتم. یک مسابقه کتابخوانی در مدرسه برگزار میشد که مربی پرورشی هم من را تشویق به شرکت کرد و کتاب مسابقه هم «حق و باطل از دیدگاه قرآن» شهید بهشتی بود. یادمه وقتی کتاب را می خواندم خیلی نمی فهمیدم چه می گوید و چون در رودربایستی با مربی پرورشی گیر کرده بودم تصمیم گرفتم کتاب را حفظ کنم. از آنجایی هم که با حفظ کردن میانه ی خوبی نداشتم دیگر باید بی خیال کتاب می شدم. روز مسابقه بهانه ای جور کردم که امکان شرکت در مسابقه برایم منتفی شود. به مربی پرورشی گفتم من اصلا نمی توانم در آن ساعت خاص در مسابقه حضور داشته باشم، معلم فلان درس با من کار واجب دارد. و البته کار واجب را هم درست کرده بودم. کتاب «بایدها و نبایدها» را هم در همان سن و سال بودم که در یک مراسمی به بابا هدیه داده بودند و من هم از سر کنجکاوی کمی خوانده بودمش و باز هم خیلی نفهمیده بودمش و رهایش کرده بودم.

سال ها گذشتند و من دیگر به سراغ کتاب های شهید بهشتی نرفتم تا همین یکی، دو سال پیش که ابتدا کمی با شخصیت شهید بهشتی نسبت به قبل بهتر آشنا شدم و سپس با توجه به رشته تحصیلی و زمینه ی کاریم به سراغ کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان» و بعد هم درس گفتارهای «فلسفه دین» شان رفتم. و البته که هر دو ناتمام هستند. این روزها هم که دلم می خواست بنا به اقتضای ایام کتابی را دست بگیرم به سراغ «شب قدر» شان رفتم. «شب قدر» مجموعه سخنرانی های ایشان در مرکز اسلامی هامبورگ در سال 1344 است. این مجموعه خیلی خیلی ساده و روان و کم حجم است، اما در همین مجموعه سخنرانیِ خیلی خیلی ساده با نگاهی درجه دو نکات جالبی را می توان یافت. به عنوان مثال ادبیاتی که ایشان برای اهل سنت در نقل قول هایشان استفاده می کنند، تقدم و تاخری که در اظهار نظرهای شیعه و اهل سنت به کار می گیرند برای من مورد توجه بود. 

غرض از این که امروز سالروز شهادت شهید بهشتی بود و فقط خواستم با این حرف ها ازشون یادی کرده باشم و مجموعه ی «شب قدر» را برای این ایام معرفی کنم.


*عنوان، عنوانِ کتابی است از حسین رودسری مربوط به سیره ی شهید بهشتی در عرصه ی تعلیم و تربیت از انتشارات مدرسه

  • ۹۴/۰۴/۰۷
  • فاطمه نظریان

نظرات  (۲)

  • کمی خلوت گزیده!
  • خدایشان غریق رحمت کناد...
    پاسخ:
    آمین!
    یادش گرامی
    متاسفانه نتونستیم به نسل امروزی، ایشون را بشناسونیم
    چقدر گنج نهفته داریم و اینقدر احساس فقر میکنیم!
    پاسخ:
    یادشان گرامی...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی