کاکتوس

Philosophical writing

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۲۴ ب.ظ

چند وقت است که کتابPhilosophical writing  نوشته ی  Aloysius Patrick Martinichبا عنوان «مثل فیلسوف نوشتن» ترجمه و از انتشارات هرمس به چاپ رسیده. من کتابِ ترجمه را از یک دوست هدیه گرفتم و قبل از ترجمه هم اساتید توصیه ی خواندنش را کرده بودند. قبلا کم و بیش جاهایی از کتاب را خوانده بودم؛ اما حالا که باید فصل اول پایان نامه را بنویسم و تحویل بدهم، دوباره کتابِ هدیه گرفته شده را از ابتدا شروع کردم به خواندن چون برای به قلم شدن نیاز به خواندنش دارم. نوشته ی زیر قسمت هایی از این کتاب است:

«دید شما]نویسنده[ باید]به خواننده[ احترام آمیز باشد.  اگر برای کسی چیزی می نویسید، باید این را در نظر داشته باشید که او شایسته ی آن است که حقیقت را برایش هرچه روشن تر و فهم پذیرتر کنید. به علاوه، اگر کسی را مخاطب نوشته ی خود قرار می دهید، در واقع قسمتی از وفتش را طلب می کنید. از او می خواهید که وقت صرف کند و سعی کند نوشته ی شما را بفهمد؛ اگر کارتان سرسری و خالی از دقت باشد، وقتش را تلف و با او غیرمنصفانه برخورد کرده اید.»

و بعد از خواندن پاراگرافِ بالا از کتاب داشتم فکر می کردم من برای رسیدن به زمان فراخوان مقاله ای خیلی سریع چکیده ام را نوشتم و فرستادم. و بعد از اعلام نتایج، اساتید چکیده را خوانده بودند و کامنت هایی گذاشته بودند و ایرادهای نوشته ام را بیان کرده بودند و برایم فرستاده بودند. خب راستش خیلی خجالت کشیدم که چُنان چکیده ای را فرستاده بودم، نوشته ای خیلی سریع و بی دفت فقط برای رسیدن به زمان فراخوان. و گویا حالا باید برای وقتی که از اساتید به خاطر چُنان نوشته ی بدی گرفتم عذرخواهی کنم...


پی نوشت: خواندن این کتاب را به دوستان توصیه می کنم. راهنمای بسیار خوبی است برای نوشتن. نکات کتاب نه تنها برای نوشتن یک مقاله ی فلسفی مفید است که به صورت کلی نکات خوبی را هم برای انواعی از نوشتن های دیگر در بر دارد.

  • ۹۴/۰۴/۱۷
  • فاطمه نظریان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی