کاکتوس

مامان و بابای تصادفی

جمعه, ۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۰۷ ب.ظ

به دانش‌آموزهای ششمم میگم، «فرض کنید من یک آدمی هستم که فکر میکنم همه چیز تو این دنیا تصادفیه. معلم شدنم. دانش‌آموز‌هایی مثل شما رو داشتن». بعد براشون روش برهان خلف در استدلال‌ها رو توضیح میدم. ازشون می‌پرسم کسی با نظر من مخالفه؟ همشون مخالفن و شروع میکنن نظرات خودشونو در خصوص حرف‌هام گفتن. میگم، «اینجوری که نمیشه! شما فقط دارید نظرات خودتونو میگید. باید اول برای من یک استدلال خوب بیارید که منم قبول کنم حرفم اشتباهه. بعد بریم نظرات شما رو بررسی کنیم و ببینیم مثلا نظرات شما درباره معلم‌شدنِ من درسته یا نه؟!»
لیلی میگه،«خب، بچه‌ها بیاییم از برهان خلف استفاده کنیم. یعنی فکر کنیم برعکسه. فکر کنیم حرف خانم درسته.»
میگم، «خب؟»
مهتا میگه، «یعنی ببینیم اگر همه چیز تصادفی باشه، اونوقت چی میشه. خب اونوقت مامان و بابای من میشه با هم آشنا نشن و اصلا مامان و بابای من با مامان و بابای آتنا تصادفی جا‌به‌جا بشن.»


نظرات  (۴)

  • میثم علی زلفی
  • الآن چی شد؟ برهان خلف رو فهمیدن، نفهمیدن، گزینه 1، گزینه 1و2، هیچکدام، اتاق تمساحا....
    پاسخ:
    :))
    فهمیدن. البته استدلالشون مشکل داشت اما برهان خلف رو فهمیدن. فرض گرفته بودن تصادفی‌بودن کارهای جهان درست است. بعد به این نتیجه رسیده بودن که اگر اینجوری باشه میتونست مامان و بابای من یکی دیگه باشه. مامان و بابای من نمیتونست یکی دیگه میبود. پس فرض اولیه‌مون اشتباه بوده. پس کارهای جهان تصادفی نیست. خواستن از برهان خلف برن و فهمیدن روش رو اما این استدلال خب مشکل داره. دچار مصادره به مطلوب شده این استدلال. علاوه بر این، روش تحقیق مساله هم مورد بحثه. از کجا معلوم این مامان و بابا اتفاقا مامان و بابای تصادفی‌شده نباشن؟! این رو چجوری میخوای مورد تحقیق قرار بدی؟
    در این مرحله برای من این اشکالات مهم نبود. همینقدر برای یک بچه کلاس ششم خیلی خوب است به نظر من. برای همین خیلی بهشون گیر ندادم.
    اینکه ذهن شون به سمت چه مثال هایی میره خیلی جالبه
    به نظرم خیلی وقتا این مثال ها با تمام تنوع شون اتفاقی نیست
    پاسخ:
    درسته. این مثال‌هاشون و تا حدی دست‌نخورده بودن ذهن‌هاشون خیلی خوبه.
  • دچــ ــــار
  • جالب بود:)
    پاسخ:
    :))
  • فاطمه نظریان
  • به «ل.الف» که خصوصی پیام گذاشته بود:
    در اولین فرصت بهتان ایمیل خواهم زد.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی